Hoppa till innehåll

Frukostmuffins med marmelad och crumble!

augusti 1, 2012

Oj, nu var det längesedan jag lade upp något här. Jag har inte slutat baka, bara varit lite lat med att lägga upp här på blöggen. MEN, mina damer och herrar, nu kommer den första posten på ett tag. Igår bakade jag nämligen frukostmuffins till min Prins, han börjar så tidigt på morgonen och hinner sällan äta frukost innan han åker, då får han en frukostmuffin med sig i bilen istället!

3 dl fiberhavregryn + 2 dl fiberhavregryn till crumble
3 dl vetemjöl
1 1/2 dl hackad mandel
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 dl mjölk
2 ägg
50 g smält smör + 50 g smält smör till crumble
1 msk socker (valfritt) + 2-3 msk socker till crumble

marmelad eller sylt

Värm ugnen till 225 grader. Blanda alla torra ingredienser samt hackade mandlar i en bunke, tillsätt mjölk, smör och ägg. Fördela smeten i muffinsformar, fyllda till ca 2/3. Klicka sedan i en sked sylt eller marmelad och toppa med crumble. Jag höftade rätt så friskt när jag gjorde min crumble men egentligen är det bara att blanda smält smör, fiberhavregryn och socker till en lagomt sockrig och lagomt smörig massa. Grädda sedan på 225 grader i ca 15 minuter, NJUT!

 

 
One Comment leave one →
  1. augusti 1, 2012 8:46 f m

    De ser väldigt goda ut!

Lämna en kommentar