Hoppa till innehåll

Mintsnittar

april 8, 2010
tags: ,

Ikväll kände jag att det var dags att experimentera lite med småkakor, då mint tillsammans med choklad är det absolut bästa jag vet bestämde jag mig för att köra på det temat, chokladsnittar med mint blev resultatet.

150 g mjukt smör
1 dl socker
1 dl sirap 
3 1/2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
4+1 dl vetemjöl
100 g mörk mintchoklad

1 uppvispat ägg

Knåda samman alla ingredienser utom chokladen, 1 dl av vetemjölet och ägget, smält samtidigt den mörka chokladen i ett vattenbad. Se till att det inte finns några smörklumpar kvar i degen och tillsätt sedan den smälta chokladen, det blir lite kladdigt men försök få den fördelad i degen. Tillsätt nu den resten av vetemjölet(1 dl) och knåda samman allt, den ska inte vara kletig men inte för torr. Dela upp i tre delar och rulla till längder, lägg på bakpappersklädd plåt och platta ut, längderna ska vara ca 1 cm tjocka och mindre än 1 dm breda. Pensla med ett uppvispat ägg och grädda på 175 grader i ca 12-15 minuter. Låt svalna en aning och skär kakorna på snedden, låt de sedan svalna helt på plåten.

3 kommentarer leave one →
  1. april 9, 2010 9:00 f m

    Gud vad jag blev sugen på choklad med mint, det är alltid en hit! 🙂

  2. april 9, 2010 2:07 e m

    mmm så gott det lät! Kul med en till bakeoholic!

Lämna en kommentar